Ommekeren zijn altijd interessant. Beeldhouwer Dik Box uit de Haarlemmermeer verruilde enkele jaren geleden zijn loodzware beelden voor lichtvoetiger werk. Van staal stapte hij over op lichtgewicht hout. Eerst stonden zijn beelden en installaties onbeweeglijk stevig verankerd in de grond, nu hangen zijn fijngebouwde mobiles en wervelende objecten slechts aan een enkel draadje. Alsof zijn nieuwe werk de aarde probeert te ontstijgen. De lucht in, zwevend naar hogere vertes. Ons hier achterlatend. Het maakt zijn werk ‘ondraaglijk licht’. Van 20 maart tot 1 mei 2017 exposeert Dik Box met zijn installaties en foto’s bij KEK-expositieruimte in het Kennemer theater in Beverwijk.

Foto: Claus Leinenbach

Al vanaf de vroege jaren zeventig timmert deze kunstenaar (1947) in het hele land flink aan de weg. Solo of in gezelschap. Als kunstenaar of als organisator van spraakmakende kunstmanifestaties. Wie regelmatig door de Haarlemmermeer koerst, komt zijn werk op tal van plekken tegen. Zijn beelden markeren vaak overgangen en splitsingen van weg naar water. In een gracht van het Historisch Museum Haarlemmermeer, bij een vaart, op een kruising, op een brug in Abbenes of aan de gevel van de schouwburg in Hoofddorp. De polder was lang zijn werkterrein. Maar sinds hij staal inwisselde voor hout – zwaarte voor lichtheid, het aardse voor het etherische – richt hij zich ook op binnenruimtes. Liefst niet ‘aangeharkte keurige’ zalen. Dik Box heeft een hang naar spannender locaties. In zijn atelier in het Cruquius, werkt hij aan objecten die vaak ‘binnen’ worden tentoongesteld, zoals in de Vleeshal in Haarlem waar hij exposeerde met fluorescerende objecten. Of de weergaloos roze en gouden wolken van zijn laatste project ‘Low-hanging clouds’ in Rotterdam. Of bij de genieloods van kunstfort Vijfhuizen.

Artikel Radio Beverwijk

Please follow and like Dik Box: